Bezpečné školní pomůcky

Hlavní stránka / Bezpečí / Bezpečné školní pomůcky

20.11.2020

Bezpečné školní pomůcky Výběr vhodných školních pomůcek nemusí být tak snadný, jak by se mohlo na první pohled zdát. Prodejci nabízejí mnoho výrobků, které sice splňují předepsané evropské normy, obsahují ale PVC a další nebezpečné látky, které mohou poškozovat zdraví školáků. Problém spočívá v tom, že zatímco u hraček je legislativa poměrně přísná, školní pomůcky, které děti využívají stejně často, ne-li častěji, v zákonech tak důsledně chráněny nejsou.

Rady k výběru šetrných školních pomůcek

1) Dávejte přednost školním pomůckám bez PVC.

Výrobky z PVC mohou obsahovat nebezpečná změkčovadla, jako jsou například ftaláty, kvůli kterým stáhla Česká obchodní inspekce z trhu již desítky dětských hraček a výrobků pro děti. Z PVC se vyrábějí penály, obaly na sešity nebo třeba ořezávátka.

Alternativy ke školním pomůckám z PVC najdete v databázi Arnika.

2) Kupujte školní sešity ze sběrového papíru. Recyklace = třídění odpadu + nákup recyklovaných výrobků.

Většina výrobků ze sběrového papíru má certifikát Ekologicky šetrný výrobek. Ten zaručuje jednak jeho kvalitu a jednak to, že byl vyroben s ohledem na životní prostředí.

Vyhledávání ekologicky příznivých výrobků z papírů Vám usnadní Katalog pro šetrné papírování ze sběrového papíru.

3) Kupujte neparfémované psací potřeby nebo gumy.

Parfémy mohou vyvolat alergické reakce.

4) Dáváme přednost mazacím gumám z přírodní gumy – kaučuku.

Namátkový průzkum sdružení Arnika prokázal stejně jako dánská Agentura pro životní prostředí obsah toxických ftalátů v mazacích gumách z PVC. Na trhu nalezneme řadu alternativ ke gumám z PVC – pryže z přírodní gumy.

5) Dávejte přednost fixům, barvám a lepidlům na vodní bázi bez obsahu organických rozpouštědel.

Organická rozpouštědla se z výrobků uvolňují těkáním. Jsou rizikem pro naše zdraví i životní prostředí. Proto doporučujeme vybírat si lepidla a fixy na vodní bázi. Bezpečné jsou „water-based“ fixy a vodové nebo prstové barvy obsahující potravinářská barviva a konzervační látky.

6) Dávejte přednost nelakovaným tužkám a pastelkám.

V laku tužek a pastelek mohou být obsaženy toxické kovy. Povrchově nelakované psací a kreslicí potřeby jsou snáze rozložitelné.

7) Při výběru školních potřeb dávejte přednost biologicky rozložitelným nebo snadno recyklovatelným materiálům z obnovitelných surovin, jako je dřevo, papír, případně textil nebo kov.

Obnovitelné suroviny šetří vyčerpatelné fosilní zdroje a omezují lidské přispění ke skleníkovému efektu.

8) Předcházjte vzniku odpadu – vyhýbejme se školním pomůckám na jedno použití.

Kupujme jen to, co naše děti pro školní výuku potřebují. Nepřetížíme tak dětské školní aktovky a zároveň ulehčíme životnímu prostředí. Kupujme plnitelná pera, propisky, případně verzatilky. Hleďme i na to, jak je výrobek zabalen – menší množství snadno recyklovatelného obalu šetří suroviny i životní prostředí.

9) Kupujte školní pomůcky, u kterých víme, kdo je a za jakých podmínek vyrobil – pokud je to možné, preferujte české výrobce.

Evropská legislativa má na výrobce přísnější požadavky, než je tomu například u zboží z Asie. Například stanovuje limitní koncentrace některých toxických látek ve spotřebním zboží (benzen, těžké kovy, ftaláty ve výrobcích určených pro děti).  Koupí českých výrobků dáte práci lidem v Česku a zmírníte ekologickou zátěž výrobku o jeho transport na velké vzdálenosti.

10) Přehled nebezpečných školních pomůcek naleznete v dostupných databázích informačního systému RAPEX nebo na stránkách Arniky:

http://www.rapex.eu

http://arnika.org/spotreba/nebezpecne-vyrobky

http://www.spotrebitele.info/nebezpecne-vyrobky


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.