Jak se určuje cena výrobku nebo služby

Hlavní stránka / Peníze / Jak se určuje cena výrobku nebo služby

3.7.2018

Jak se určuje cena výrobku nebo služby Proč to stojí tolik? Vždyť to má pár součástek a jejich výroba stojí nula nula nic. Stanovit cenu výrobku nebo služby, zajistit návrat investic a ještě k tomu nějaký zisk – to chce být velkým umělcem a mágem, který umí namíchat ty správné ingredience. Kdo se nechce ponořit do dlouhodobého studia cenotvorby, má zde malou ochutnávku.

Cesta nejmenšího odporu

Základním nástrojem jsou jednoduché a přehledné počty:

Konečná cena = výrobní a distribuční náklady + reklama + právní, morální nebo konkurenční omezení + přiměřený zisk. Sečtou se všechny náklady a k tomu se přidá marže (to, co obchodník vydělá). Nevýhodou téhle metody je, že nezohledňuje, jestli by zákazníci mohli za službu či výrobek zaplatit víc.

Jaká je poptávka?

O level vyšší způsob cenotvorby je zjištění poptávky zákazníků a za základ ceny se bere zákazníkem vnímaná hodnota. Je-li menší než náklady, pak je to průšvih… Ale zjistit poptávku, například dotazováním, expertním odhadem nebo pohledem do minulosti, náklady zvyšuje.

Za kolik prodává konkurence?

Dalším způsobem je průzkum, za kolik nabízí výrobek či službu konkurence, a po srovnání předností či slabin vlastního produktu cenu stanovit nad nebo pod cenou konkurenta.

Reaguj pružně

Dobrý cenový mág umí tři zmíněné přístupy zkombinovat a brát v úvahu vztah nabídka vs. poptávka a účinně je vhodným marketingem (např. reklamou) podpořit. Prodávající také nesmí zapomenout, že v průběhu času bude muset cenu upravovat, protože tržní prostředí znamená „vše je v pohybu“, tedy i náklady, cena konkurenčních produktů i poptávka a nálada zákazníků.

Jak na nás?

Zde je malý přehled strategií prodejců ze spotřebitelského prostředí, jak dobře prodat (pozor na nekalé praktiky):

  • komplet produktů stojí méně, než by tvořil samostatný prodej jednotlivých produktů
  • vyšší cena pro zákazníky s vyšším společenským statusem
  • větší nebo vícenásobná balení
  • výrobce zboží prohlásí za luxusní
  • cena končící lichým číslem
  • sezonní zboží
  • ceny jako za produkty dominantního prodejce (nebo lehce pod)
  • dvousložková cena (fixní poplatek + poplatek za spotřebu) – např. telefon, elektřina apod.
  • čím výše v regále, tím vyšší cena
  • lichocení zákazníkovi („chytří kupují…“)
  • akční ceny (30 % sleva, ale také jen 5 % sleva)
  • členské slevy
  • vtipný marketing, identifikace s postavou v reklamě

a další.

Co funguje na tebe?

 


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.