Cože nefunguje?

Hlavní stránka / Právo / Cože nefunguje?

27.11.2015

Cože nefunguje? Znáš to, koupíš si nové triko, jdeš v něm na rande a zjistíš, že v podpaží je díra. Trochu ostuda. A víš, co bys měl udělat? Triko reklamovat a nenechat se odbýt.

V čem taková reklamace vlastně spočívá?

Jde o uplatnění stížnosti, že se ti výrobek zdá být nekvalitní nebo přestal fungovat. A samozřejmě taky požadování nápravy. Jako zákazník máš na to právo.

Jak na reklamaci

Nejdůležitější je najít doklad o koupi, kde by mělo být uvedeno, o jaké se jedná zboží, kolik stálo a kdy sis ho kupoval. Může to být záruční list, pokladní doklad anebo doklad o platbě kartou. Koupi lze prokázat jakkoli, třeba i potvrzením tvé kamarádky či rodičů, kteří byli u nákupu s tebou. Vždy je ale lepší doklady o koupi uchovávat a v případě reklamace jejich kopie doložit. Vadný výrobek pak co nejdříve dones prodávajícímu, ať už do obchodu, kde sis věc pořídil, anebo do jiné prodejny téhož prodávajícího.

V obchodě

Prodavači předlož doklad o koupi a výrobek. Vysvětli, kde je vada, a neboj se říct, že chceš věc reklamovat. Je to tvé právo. Obchodník by s tebou měl sepsat reklamační protokol (jednu kopii musíš dostat ty), vzít si výrobek a reklamaci vyřídit. Je důležité, aby v reklamačním protokolu bylo přesně uvedeno, o jakou vadu se jedná. Nezapomeň si pečlivě přečíst, co vlastně podepisuješ. Pamatuj, že za reklamaci (i za neuznanou) si prodejce nemá právo nic účtovat.

Tip: Rozhodně neprohloupíš, když si reklamaci sepíšeš i ty sám a kopii dáš prodavači k podpisu. Budeš pak mít v ruce jistou záruku.

A co vlastně můžeš požadovat?

Když se vada vyskytne v prvních 6 měsících od koupě věci, můžeš bez ohledu na povahu vady věci nebo závažnost porušení smlouvy chtít po prodávajícím výměnu či opravu věci, a když to není možné, můžeš chtít vrácení peněz, resp. slevu. Později už tvá práva záleží na závažnosti vady – u těch nejzávažnějších vad máš právo kromě výměny a opravy věci i na slevu či vrácení peněz, u banálnějších vad máš právo na odstranění vady, nejčastěji její opravou, či máš právo na slevu z kupní ceny. Když bude prodavač výrobek opravovat, určitě si v takovém případě pohlídej, abys pak dostal potvrzení o opravě a době jejího trvání. To pro případ, že by zase došlo k problému.

Co se bude dít dál?

Od chvíle, kdy s prodavačem sepíšete reklamaci, nezbývá než čekat a čekat. Podle zákona má prodávající reklamaci vyřídit co nejdříve, nejpozději však do 30 dnů od jejího uplatnění, a do té doby nic nezmůžeš. Pokud by to ale trvalo déle, můžeš smlouvu zrušit tím, že od ní odstoupíš.

Prodavač se vykrucuje? Nenech se odbýt!

Může se stát, že se prodávající bude kroutit a vymlouvat a nebude chtít reklamaci vyřídit. Na to ale nemá právo. V takovém případě po něm chtěj písemné potvrzení, kde bude uvedeno, proč reklamaci odmítá. Měl by ti dát vědět nejpozději do tří dnů.

Jaké vady nemůžeš reklamovat?

Prodávající většinou reklamaci zamítne tehdy, pokud jsi výrobek nějak poškodil ty sám. Ty ale určitě víš, že čaj na klávesnici tvého nového notebooku prostě nepatří.

Tip: Při reklamaci buď asertivní, ale nenech se zbytečně vytočit. Nezapomeň, že s úsměvem jde všechno líp.

Pokud si to chceš pořádně nastudovat:

Reklamace obrazem:


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.