Desatero chytrého spotřebitele

Hlavní stránka / Právo / Desatero chytrého spotřebitele

28.6.2019

Desatero chytrého spotřebitele Tipy pro chytrého spotřebitele, který se nedá "opít rohlíkem".

  1. Nakupuji jen kvalitní věci, protože dlouho vydrží. Dá se totiž spolehnout na to, že dobře fungují nebo chutnají a neublíží mi na zdraví.
  2. Když nakupuji, přemýšlím o tom, jaký vliv má to, co kupuji, na životní prostředí, na můj život nebo život někoho dalšího.
  3. Všímám si lákadel a triků v obchodě, které se mě snaží přimět, abych utratil co nejvíc peněz. Snadno jim nepodlehnu. Nebo vůbec?
  4. Nepřehlížím symboly a značky na obalech nebo cedulkách výrobků, jsou na nich důležité informace.
  5. Znám záruky – oblečení, boty nebo elektronika by měly bezvadně sloužit minimálně 2 roky. Za to se prodejci musí zaručit. Do dvou let tedy můžu nekvalitní nebo nefunkční zboží reklamovat.
  6. U potravin znám datum použitelnosti (spotřebujte do), to už by se potraviny jíst neměly, a datum minimální trvanlivosti, kdy se potraviny na pohled nezkažené dají jíst.
  7. Reduce, reuse, recycle…
  8. Když si nevím rady se svými právy při nakupování, zeptám se dospělého, kterému důvěřuji. Když si neví rady ani on, pomůže odborník.
  9. Myslím kriticky, nevěřím každé reklamě, každé zprávě, každému profilu na internetu ani každému internetovému obchodu. Ověřuji informace a reference, abych předešel styku s hlupákem či podvodníkem.
  10. Hospodařím rozumně. Raději chvíli spořím, než abych si půjčoval.

Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.