Kam se obrátit pro pomoc

Hlavní stránka / Právo / Kam se obrátit pro pomoc

13.5.2020

Kam se obrátit pro pomoc Vyjedete si konečně s rodinou na prázdniny, ale při cestě zpátky strávíte dva dny čekáním na letišti, protože vaše cestovka mezitím zkrachovala. Když se po všech útrapách dostanete domů, nevíte, kde a jak se domoci nápravy.

Mávneš nad tím rukou a necháš to být? Nebo se ozveš a budeš hájit svá práva? Pokud nevíš, jak bys měl v takovém případě postupovat, jsou tady organizace, které ti s tím pomůžou.

Spotřebitelské organizace

Spotřebitelské organizace obvykle poskytují nezávislé, nestranné a bezplatné poradenství. V ČR je reprezentuje zejména:

  • Asociace občanských poraden (www.obcanskeporadny.cz), která v současné době sdružuje 38 občanských poraden a dalších kontaktních míst,
  • nezisková organizace dTEST (www.dtest.cz), která kromě poradenství
    a dalších aktivit nezávisle testuje a porovnává spotřební zboží nebo služby,
  • Sdružení českých spotřebitelů (www.konzument.cz).

POZOR!

Důležité je problém neodkládat, začít ho řešit co nejdřív a shromáždit všechny podklady (smlouva, účtenky, foto apod.). Například když jsi na dovolené s cestovkou, která nezajistila, co měla, je toto třeba reklamovat hned na místě u delegáta zájezdu, ne chtít slevu až po návratu. To by pak cestovka mohla celkem oprávněně namítat, že máš smůlu, protože problém se mohl jednoduše vyřešit na místě.

Všechny aktivní spotřebitelské organizace najdeš na webu www.mpo.cz v sekci Ochrana spotřebitele.

Mimosoudní řešení sporů, aneb když už nevíš kudy kam

Když tě obchodník odbude nebo nereaguje, můžeš se obrátit na některé státní instituce, které bezplatně nebo jen za mírný poplatek pomáhají vyřešit spor mimosoudně. Jsou to:

  • Český telekomunikační úřad (www.ctu.cz, ČTÚ) – pro spory v oblasti telekomunikačních         a poštovních služeb,
  • Energetický regulační úřad (www.eru.cz) – spory v oblasti energetiky (odběr elektřiny, vody     a tepla),
  • Finanční arbitr (www.finarbitr.cz) – u některých finančních služeb,
  • Evropské spotřebitelské centrum ČR (ESC, www.evropskyspotrebitel.cz) – pro spory               s obchodníky z ostatních zemí EU, Norska a Islandu,
  • Česká obchodní inspekce (www.coi.cz) – ve všech ostatních sporech ze spotřebitelských smluv.

Dozorové orgány

Na dodržování zákonů dohlíží dozorové orgány. U nás je to při ochraně zákazníků zmíněná ČOIka, která kontroluje hlavně dodržování jakosti zboží a výrobků, jejich zdravotní nezávadnost a bezpečnost. Hlídá také, jestli se v prodejnách, v restauracích, fastfoodech, na tržištích apod. nešidí při účtování cen, nalévání nápojů nebo při vážení zboží a nepoužívají zakázané nekalé obchodní praktiky.

Kvalitu potravin a nápojů kontroluje Státní zemědělská a potravinářská inspekce (www.szpi.cz). Dodržování hygienických předpisů v restauracích a jiných provozovnách sledují krajské hygienické stanice.

Soudy

Pokud mimosoudní řešení sporu s obchodníkem dohodu nepřineslo, je možné se obrátit na nezávislý soud. Vždy je ale třeba zvážit všechna rizika a je dobré se nechat v soudním řízení zastoupit - ideálně některým zkušeným advokátem. Seznam advokátů zaměřených na právo ochrany spotřebitele je uveden např. na stránkách www.dtest.cz/advokati.

 

 


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.