Kam se obrátit pro pomoc

Hlavní stránka / Právo / Kam se obrátit pro pomoc

27.11.2015

Kam se obrátit pro pomoc Konečně po pěti letech jedete s rodinou na prázdniny, ale při cestě zpátky strávíte dva dny čekáním na letišti, protože cestovka zkrachovala. Když se konečně dostanete domů, nevíte, kde a jak se domoci nápravy. Po zaměstnancích se slehla zem

Mávneš nad tím rukou a necháš to být? Nebo budeš hájit svá práva? Jsi přece zákazník a na kvalitní služby máš nárok. Pokud nevíš, jak bys měl v takovém případě postupovat, jsou tady organizace, které ti s tím pomůžou.

Spotřebitelské organizace

Můžeš se obrátit na spotřebitelské organizace (neziskovky) nebo státní dozorové orgány. Spotřebitelské organizace u nás reprezentuje zejména Asociace občanských poraden, která v současné době sdružuje 41 občanských poraden a dalších kontaktních míst. Tam ti poskytnou nezávislé, nestranné a bezplatné poradenství.

Vyzkoušet můžeš Sdružení českých spotřebitelů (www.konzument.cz), které ti může pomoct zejména v případě různých smluv a také ti může poradit, jak řešit případné spory. Na stránkách www.financnitisen.cz provozují Poradnu při finanční tísni, kde poskytují služby zdarma.

Podobně funguje Sdružení obrany spotřebitelů (www.spotrebitele.info). Tam by ti měli poradit, jak správně postupovat, když chceš některé zboží či služby reklamovat, anebo kde si na prodejce stěžovat. Vyzkoušet můžeš i sdružení Spotřebitel net (www.spotrebitel.net).

Spotřebitelům radí také sdružení spotřebitelů TEST (www.dtest.cz), které testuje a porovnává zboží. Všechny aktivní spotřebitelské organizace najdeš na webu www.mpo.cz v sekci Ochrana spotřebitele.

Spotřebitelům, kteří se dostanou do sporu se zahraničními obchodníky, bezplatně pomáhá Evropské spotřebitelské centrum ČR. Poskytuje v rámci celé Evropské unie rady a informace o právech spotřebitelů na evropském trhu a jejich vymáhání. Více informací se dočteš na www.evropskyspotrebitel.cz.

Dozorové orgány

Nad plněním spotřebitelských práv a dodržováním zákonů dohlíží dozorové orgány. U nás je to zejména Česká obchodní inspekce (www.coi.cz), která kontroluje dodržování jakosti zboží a výrobků, zdravotní nezávadnost, podmínky pro skladování a dopravu. V restauracích a fastfoodech hlídá hygienickou nezávadnost, u trhovců a zelinářů správně nastavená měřidla.

Kvalitu potravin a nápojů u nás kontroluje Státní zemědělská a potravinářská inspekce (www.szpi.cz).

Co by tě mohlo zajímat

„Americký prezident J. F. Kennedy vyhlásil 15. března 1962 základní teze spotřebitelských práv, čímž zahájil éru novodobé ochrany spotřebitelů. Původně byla vyhlášena čtyři základní spotřebitelská práva: právo na bezpečnost výrobků a služeb, právo na informace, právo na výběr (právo volby) a právo být slyšen. Další čtyři práva ještě přidala celosvětová spotřebitelská organizace Consumers International v zájmu všech spotřebitelů: právo na uspokojení základních potřeb, právo na náhradu, právo na spotřebitelskou výchovu, právo na zdravé životní prostředí.“

Interaktivní prezentace o základních právech spotřebitelů

Reklamace a vracení zboží:

Jak reklamovat nepovedený účes (dTest):


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.