Kam se obrátit pro pomoc

Hlavní stránka / Právo / Kam se obrátit pro pomoc

27.11.2017

Kam se obrátit pro pomoc Vyjedete si konečně s rodinou na prázdniny, ale při cestě zpátky strávíte dva dny čekáním na letišti, protože vaše cestovka mezitím zkrachovala. Když se po všech útrapách dostanete domů, nevíte, kde a jak se domoci nápravy.

Mávneš nad tím rukou a necháš to být? Nebo se ozveš a budeš hájit svá práva? Pokud nevíš, jak bys měl v takovém případě postupovat, jsou tady organizace, které ti s tím pomůžou. Můžeš se obrátit na spotřebitelské organizace (neziskovky) nebo státní dozorové orgány.

Spotřebitelské organizace

Spotřebitelské organizace u nás reprezentuje zejména Asociace občanských poraden (www.obcanskeporadny.cz), která v současné době sdružuje 40 občanských poraden a dalších kontaktních míst. Tam ti poskytnou nezávislé, nestranné a bezplatné poradenství.

Spotřebitelům radí také nezisková organizace dTEST (www.dtest.cz), která kromě toho nezávisle testuje a porovnává zboží. Vyzkoušet můžeš Sdružení českých spotřebitelů (www.konzument.cz), které ti může pomoct zejména v případě různých smluv a také ti může poradit, jak řešit případné spory. Podobně funguje Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace (www.asociace-sos.cz). Tam by ti měli poradit, jak správně postupovat, když chceš některé zboží či služby reklamovat, anebo kde si na prodejce stěžovat. Na stránkách www.financnitisen.cz provozuje obecně prospěšná společnost Poradna při finanční tísni bezplatné poradenství pro osoby, které se dostaly do finančních problémů.

Všechny aktivní spotřebitelské organizace najdeš na webu www.mpo.cz v sekci Ochrana spotřebitele.

Spotřebitelům, kteří se dostanou do sporu s obchodníky z ostatních zemí EU, Norska a Islandu, bezplatně pomáhá Evropské spotřebitelské centrum ČR. Kromě toho poskytuje rady a informace o právech spotřebitelů na evropském trhu a jejich vymáhání. Více informací se dočteš na www.evropskyspotrebitel.cz.

Tip: Na cestách do evropských zemí může být užitečná bezplatná mobilní aplikace sítě Evropských spotřebitelských center „ECC-Net Travel“, která ti okamžitě sdělí tvoje práva v nejčastěji řešených situacích (ubytování, doprava, reklamace apod.) a přidá i konkrétní věty v 25 jazycích. Aplikace je dostupná na Google Play, v App Store a Windows Phone Store. Když si aplikaci stáhneš do mobilu, máš svoje práva při ruce.

Pozor: Důležité je problém neodkládat a začít ho řešit co nejdřív. Například když jsi na dovolené s cestovkou, která nezajistila, co měla, je třeba to reklamovat hned na místě u delegáta zájezdu, ne chtít slevu až po návratu. To by pak cestovka mohla celkem oprávněně namítat, že máš smůlu, protože problém se mohl jednoduše vyřešit na místě.

Advokáti

Neziskovky jsou dobrá věc, často pomohou, radí zdarma, ale bez záruky. Proto je ber, hlavně ve složitějších případech, s rezervou a klidně si rady ověř z více zdrojů. Když jde do tuhého, nic neřeš svéhlavě, shromáždi všechny podklady, co máš, a kontaktuj dobrého advokáta, který zváží všechna pro a proti a doporučí ti, jak postupovat dál.

Tip: Seznam advokátů je dostupný na stránkách České advokátní komory – www.cak.cz.  Seznam advokátů specializujících se na právo ochrany spotřebitele a rady pro výběr advokáta, má na svých stránkách např. organizace dTest – www.dtest.cz/advokati.

Pozor na tzv. velrybáře mezi právníky a vymáhacími společnostmi

Občas se v médiích objeví iniciativa, která nabízí poškozeným zákazníkům, že jim hromadně vymůže ztracené peníze zpět. Tady je důvod k opatrnosti. Tito „velrybáři“ často bagatelizují riziko soudního sporu. Mohou tvrdit, že tvůj nárok je jasný, soud ti ho přiklepne jako nic a nehrozí žádná rizika. Opak může být pravdou. Každý spor taková rizika, byť minimální, má a slušný právník tě na ně upozorní. Stalo se třeba, že jedna vymáhací společnost takto „bez rizika“ veřejně nabízela zastoupení v kauze neoprávněně účtovaných bankovních poplatků „za vedení úvěrového účtu“ s tím, že zákazníkům nic nehrozí, společnost poplatky nejen vymůže zpět, ale i případné náklady soudního řízení vezme na sebe. Spor pak ale projela a klienti, které zastupovala, byli nuceni bance nejen nadále platit bankovní poplatky, ale k tomu i jednorázově náklady soudního řízení v řádech tisíců. Vymáhací společnost od nich dala ruce pryč.

Mimosoudní řešení sporů aneb když už nevíš, kudy kam

Když tě obchodník odbude nebo vůbec nereaguje a jsi přesvědčený o tom, že jsi v právu, je tu možnost se obrátit na některé státní instituce, které nabízejí mimosoudní řešení spotřebitelských sporů.

V oblasti telekomunikací je to Český telekomunikační úřad (www.ctu.cz, ČTÚ), který řeší hlavně spory o výši vyúčtování za telekomunikační služby.

V oblasti energetiky (odběr elektřiny, vody a tepla) je to Energetický regulační úřad (www.eru.cz).

U některých finančních služeb Finanční arbitr (www.finarbitr.cz).

V ostatních spotřebitelských sporech potom funguje Česká obchodní inspekce (www.coi.cz). Výsledkem je u ČOI (na rozdíl třeba od finančního arbitra nebo ČTÚ) sice jen nezávazné doporučení, ale i to někdy může obchodníka přimět ke změně jeho přístupu. Za minulý rok uzavřela ČOI téměř 50 % řešených případů smírem.

Dozorové orgány

Nad plněním spotřebitelských práv a dodržováním zákonů dohlíží dozorové orgány. U nás je to zejména Česká obchodní inspekce (www.coi.cz), která kontroluje dodržování jakosti zboží a výrobků, zdravotní nezávadnost, podmínky pro skladování a dopravu. V restauracích a fastfoodech hlídá hygienickou nezávadnost, u trhovců a zelinářů správně nastavená měřidla.

Kvalitu potravin a nápojů u nás kontroluje Státní zemědělská a potravinářská inspekce (www.szpi.cz).

Co by tě mohlo zajímat

„Americký prezident J. F. Kennedy vyhlásil 15. března 1962 základní teze spotřebitelských práv, čímž zahájil éru novodobé ochrany spotřebitelů. Původně byla vyhlášena čtyři základní spotřebitelská práva: právo na bezpečnost výrobků a služeb, právo na informace, právo na výběr (právo volby) a právo být slyšen. Další čtyři práva ještě přidala celosvětová spotřebitelská organizace Consumers International v zájmu všech spotřebitelů: právo na uspokojení základních potřeb, právo na náhradu, právo na spotřebitelskou výchovu, právo na zdravé životní prostředí.“

Interaktivní prezentace o základních právech spotřebitelů

Reklamace a vracení zboží:

Jak reklamovat nepovedený účes (dTest):


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.