„Kouzelná“ slovíčka

Hlavní stránka / Právo / „Kouzelná“ slovíčka

30.11.2017

„Kouzelná“ slovíčka Obchodníci často používají lákavé slogany, které tě mají přesvědčit k nákupu. Ber je všechny s nadhledem. Znáš to, když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Jenom tě chtějí přesvědčit, abys danou věc nebo službu koupil a moc o tom nepřemýšlel…

Akce, slevy, akce, slevy…Češi je milují, tak proč ne?

  • Při slevách někdy prodávající strhávají původní cenu nebo ji přelepí novou tak, aby ji zákazník už neviděl a nemohl tak porovnat, jestli je nákup skutečně výhodný.
  • Sleva taky mnohdy bývá třeba jen korunová, ale velký nápis sleva tě ošálí natolik, že koupíš o korunu levněji věc, kterou jsi ani koupit nechtěl.
  • Některé zboží je v řetězcích v akci skoro celý rok a zdražuje se jen krátkodobě kvůli tomu, aby bylo z čeho zlevnit – docela nápadné je to třeba u kolových nápojů.
  • Rozšířené jsou i falešné slevy, kdy dojde krátkodobě k umělému navýšení původní ceny a jeho následnému zlevnění, aby sleva byla pro zákazníka dost přitažlivá – 60 % zní přece líp než 10 %.

Pouze dnes ušetříte…

Mazaný obchodník chce, aby se zákazníci do obchodu nahrnuli jako kobylky – a to hned teď, proto na ně vyvíjí nátlak. Ve skutečnosti slevy většinou platí déle než jeden den.

Likvidace prodejny – totální výprodej

Taky tě taková reklama už někdy nalákala? Vešel jsi do obchodu s oblečením a odcházel s novou mikinou, tričkem a se spokojeným úsměvem, jak skvěle jsi na poslední chvíli nakoupil? Možná že za týden obchod skutečně zavřeli. Dost možná ale frčel dál a stejný nápis šoupli do výlohy i za měsíc. V takovém případě je to zkrátka jen další fígl, jak nalákat zákazníky k nákupům.

Pouze v našem obchodě…

Přišel jsi domů, otevřel schránku a našel v ní leták s textem: „Pouze v našem obchodě teď zakoupíte LCD televizor za bezkonkurenční cenu 10 000 Kč. Neváhejte a navštivte naši provozovnu!“ Možná mají skutečně na skladě super levné televize, ale dost často jde obchodníkům spíš o zvýšení prodeje. Když se do prodejny nahrnou davy nadšených zákazníků, prodavač jim s lítostí oznámí, že výrobek, který inzerovali, už nemají. A v čem je trik? Obchodník zkrátka počítá s tím, že zklamaný zákazník nechce přijít domů s prázdnou, a tak ho snadno přesvědčí ke koupi něčeho jiného.

4+1 zdarma

Kup si výhodné balení čtyř sušenek a dostaneš jedny zdarma. Bezva. Ale koupil by sis normálně pět stejných sušenek? Že do zásoby? Ano, ale když je budeš mít doma pod nosem, určitě je sníš dřív, než kdyby sis je kupoval po jedné. A na příštím nákupu si můžeš koupit dalších pět. Takhle určitě neušetříš…

Někteří vykutálení prodejci někdy ještě zkoušejí tvrdit, že když je jedno balení zdarma, je to dárek a tím pádem nemusí být bezvadné. U sušenek za pár kaček si možná řekneš, ať to vezme čert, ale když má být „zdarma“ třeba značkový mobil k nákupu notebooku, už je to o něčem jiném. Princip je tu přitom stejný.

Tip: Když ty marketingové triky znáš, nemůžou tě zaskočit. Když už je trik za hranou, kontaktuj Českou obchodní inspekci (www.coi.cz).

Nenechte se nachytat ani na známé televizní tváře nebo fantasticky vyhlížející brigády:

A jak je to s reklamami?

 


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.