To chci mít taky!

Hlavní stránka / Právo / To chci mít taky!

4.8.2017

Už malé dítě ukáže na něčí věc a řekne: „To chci taky!“ Na téhle naší vlastnosti je postaven celý reklamní průmysl. Její speciální disciplínou je „product placement“ neboli „umístění produktu“, zkráceně PP. Touto zkratkou musí být označeny televizní pořady, kde se tahle reklama používá.

Proč se PP používá?

Je to reklama, tedy způsob, jak více prodávat zboží. .Jediný záběr s produktem může zaplatit část filmu. Film o PP s názvem "Nejlepší film, jaký byl kdy prodán" byl dokonce takto výhradně financován.

Kde potkáš PP?

V audiovizuální tvorbě, filmech, seriálech, hudebních klipech, v počítačových hrách. Herci bývají výhradně oblečeni v oblecích určité značky, pijí z plechovky známého nápoje. Všimneš si i zubní pasty, prostředku na mytí nádobí, supermarketu, kde nakupují.

Na Západě už PP panuje desetiletí. James Bond nosí jen hodinky Omega, jezdí bourákem zn. Aston Martin a pije koktejl Martini nebo pivo Heineken.

U nás je PP povolený od roku 2010. Ve filmu „Vratné lahve“ Zdeněk Svěrák pracuje v Albertu, „Účastníci zájezdu“ upozorňují na Arginmax, Rafťáci a jejich pes Seznam, co všechno najde. Seriál „Ulice“ je také plný značek – Euronics, Tescoma, RWE, Corega, Lenovo, „Ordinace v růžové zahradě“ zase Prostenal a Jamall. Pronikl o do dětských filmů: Čtyřlístek s hromadou lízátek Chupa Chups a kocourem Pribináčkem rozvážejícím „pramen zdraví z Posázaví“...

PP je přítomný v televizních seriálech, pořadech o vaření nebo bydlení, filmech všech žánrů, sportovních přenosech, youtube...

Kde je PP zakázán?

Divák by měl vědět, že jeho oblíbený komentátor hokeje má před sebou minerálku v režimu PP. K tomu slouží zákon platný od roku 2010. Podle něho musí být PP bez cigaret a tabáku a jejich výrobců, léčivých přípravků a léčebných postupů na lékařský předpis. Dále je v PP zakázáno „nepatřičné zdůrazňování“ výrobku, což stručně znamená:

  •  neopodstatněné zmiňování s cílem na produkt upozornit,
  •  vyzdvihování a vychvalování kvalit produktu,
  •  nepřirozená kumulace výskytu jediného produktu,
  •  uvedení kontaktu na prodejce,
  •  bezdůvodné detaily produktu.

Zákonodárce tak nutí reklamu, aby Tě nadměrně neobtěžovala a abys věděl, že kromě hokeje jde taky o prodej zboží.

 

Další info:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Product_placement


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.