Chytré návody

Hlavní stránka / Pro učitele / Chytré návody

3.1.2018

Cíl lekce: Podpora kreativity, řízení procesu tvorby v týmu; seznámení s důležitostí návodů k výrobkům a s bezpečností při jejich využívání.

Časová náročnost: 45-90 minut (dle možností učitele a strukturace celé aktivity)

Pomůcky: návod k rozstříhání (viz příloha), papíry, tužky, fixy…, další možné návody (v případě závěrečné šesté části)

Aktivita v kostce

Studenti se na základě vlastního sestavování návodu dozvědí zásady správně navrženého návodu. Aktivita je sestavena z několika částí, jež postupně vytvářejí povědomí o návodu, který poslouží k bezpečnému využití výrobků

Zdroje a odkazy:

Popis aktivity

Motivace:

Jako motivační úvod lze sehrát scénku, kdy dvojice (a là Pat a Mat) bude podle nějakého návodu dávat dohromady přístroj „pochybné“ povahy. Čím vtipnější hlášky budou využity, tím samozřejmě více zaujme účastníky vlastní aktivita. Pozor však na přílišné přehrání, které by nakonec mohlo vlastní aktivitě uškodit, jelikož by si studenti pak následně ze všeho dělali legraci a učební kontext aktivity by se hodně vytratil.

Popis:

Aktivita má několik částí, které na sebe logicky navazují tak, aby studenti získali ucelený obraz o problematice bezpečnosti výrobků a používání návodů.

  1. Vytvoříme malé skupinky studentů po cca 3.
  2. Skupinkám rozdáme rozstříhaný návod (viz příloha). Úkolem skupin je sestavit návod do logického celku, podle kterého by byly schopny dané zboží zprovoznit. Důležité je v rámci tohoto bloku, že si studenti uvědomí, jaké části by měl správný návod obsahovat. Tato zkušenost se využije dále.
  3. Studentům sdělíme, že se stávají týmy expertů, kteří by měli dát dohromady srozumitelný návod pro zcela nové výrobky, které se budou uvádět na trh. A jelikož se jedná o nové prototypy, tak je nutné využít všech dostupných prostředků správně navržených návodů, aby zákazník věděl, jak výrobek sestavit a jak s ním zacházet. Novými výrobky jsou:
    1. pálkobrus
    2. kolomrska
    3. snowfleet. 
      ​​Skupinkám vždy zadejte jen jeden nový výrobek. Zároveň by bylo dobré, aby jeden a tentýž výrobek popisovaly alespoň dvě skupinky, aby mohlo dojít ke konfrontaci různých přístupů. Výrobky jsou to vymyšlené, aby mohla zapracovat fantazie a jednotlivé skupinky se mohly na aktivitě jak se patří vyřádit. Zároveň je důležité zdůraznit, že návod by měl obsahovat vše podstatné, aby uživatel byl schopný výrobek používat správným způsobem.
  4. Po vytvoření návodů na vymyšlené výrobky je zorganizována výstava návodů či ještě lépe prezentace jednotlivých skupin, kde se představí výrobek s důrazem na využití návodu.
  5. Shrnutím dané aktivity by mělo být společné vydefinování zásad správně sestaveného návodu. Je možné využít i normu ČSN EN 62079 Zhotovování návodů, která tyto standarty definuje. Společné definování může probíhat například tak, že skupiny se nejdříve o tom pobaví samostatně a pak společně jedna po druhé říkají vždy po jedné zásadě, které si myslí, že správný návod má obsahovat. Na závěr by mělo proběhnout shrnutí všech návrhů a zdůraznění opravdu podstatných bodů.
  6. Jako nástavba by mohlo proběhnout shlédnutí několika návodů různých výrobků a výrobců se zhodnocením, zda návod je v pořádku.

Varianty:

Možnou variantou je, aby si jednotlivé skupiny vymyslely svůj vlastní výrobek, na který budou vytvářet návod. Problematické zde může být různé pojetí výrobků jednotlivých skupin, které může být nakonec velmi různorodé až neporovnatelné. Na druhou stranu si zase mohou studenti zvolit takový výrobek, který jim bude blízký svým zaměřením.
Další jednodušší variantou by mohlo být vytvoření návodu k existujícímu výrobku a následně porovnání návodu vytvořeného studenty s návodem reálným od výrobce.

 


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.