Co jste mi to poslali? - Jak reklamovat zboží zakoupené mimo kamenný obchod

Hlavní stránka / Pro učitele / Co jste mi to poslali? - Jak reklamovat zboží zakoupené mimo kamenný obchod

28.1.2020

Cíl lekce: Žák ví, že zboží zakoupené po internetu nebo telefonem může vrátit do 14 dnů a že musí splnit určité podmínky. Žák ví, že vrácení zboží v zákonné lhůtě není reklamace. Žák ví, na si musí dávat pozor při objednávání na dálku.

Věková skupina: od 8. třídy ZŠ výše

Časový rámec: cca 2 vyučovací hodiny

 
METODICKÝ POSTUP

AKTIVITA 1 (Evokace – Nakupujeme na dálku?) – 10 minut

Úvodní otázka pro žáky v komunitním kruhu: Zakoupili jste si někdy zboží po internetu nebo telefonicky? O jaké zboží šlo? Odpovídalo obdržené zboží tomu, které jste objednávali? Cenou, designem, množstvím?

 

AKTIVITA 2 (Co s tím? – Skupinová práce) – 15 minut

Žáci se rozdělí do skupin cca po čtyřech a obdrží kartu s popsanou situací, kdy si dálkově objednali a dostali něco, co se jim nelíbilo. Úkolem je vymyslet alespoň dvě situace, jak se zachovají. Situace si na závěr aktivity vzájemně sdělí. Pokud se neobjeví možnost vrácení zboří, lektor upozorní další aktivitou.

 

AKTIVTA 3 (Výjimky – Žáci učí žáky) – 20 minut

Lektor přednese tvrzení: „Zboží zakoupené pomocí prostředku pro komunikaci na dálku (e-shop, e-mail, telefon) může spotřebitel prodávajícímu vrátit bez udání důvodu, a to ve lhůtě 14 dní ode dne převzetí zboží. O právu odstoupit od smlouvy je prodejce spotřebitele povinen informovat. Pokud tak neučiní, prodlužuje se lhůta pro odstoupení o jeden rok.“ Bude to platit vždy? Žáci ve skupinách se pokusí vymyslet situace, kdy není možné zboží vrátit. Lektor umožní i bláznivé návrhy.

Lektor prezentuje příklady, kdy nelze od koupi zboží bez udání důvodů odstoupit:

- zboží, jehož cena závisí na výchylkách finančního trhu (např. zlato),

- zboží, které bylo upraveno podle přání spotřebitele (např. úprava oděvů, vyryté jméno zákazníka),

- zboží, které podléhá rychlé zkáze (např. rychle se kazící potraviny),

- zboží, které bylo po dodání nenávratně smícháno s jiným zbožím (např. uhlí složené na hromadu k jinému uhlí),

- zboží, které kupující vyndal z obalu a z hygienických důvodů jej není možné vrátit (např. rtěnka),

- nahrávka nebo program s porušeným původním obalem,

- noviny, periodiky a časopisy,

- digitální obsah stažený z internetu

apod.

Pozor, náklady při vrácení zboží bez udání důvodů nese spotřebitel.

 

AKTIVITA 4 (Skupinová práce – Vrácení není reklamace) – 15 minut

Žáci ve skupinách vymyslí a prezentují vždy paralelní situace, kdy stejné zboží vracejí z důvodů reklamace a nebi z důvodů práva na vrácení zboží zakoupeného pomocí prostředků dálkové komunikace. Cílem aktivity je uvědomění si faktu, že právo na vrácení je odlišné od práva reklamovat zboží. Tento fakt lektor vždy po prezentaci každé situace zdůrazní.

 

AKTIVITA 5 (Skupinová práce – Reklamace snadno a rychle) – 15 minut

Žáci použijí formulaci z minulé aktivity a sepíší reklamaci na uvedené zboží – popíší vadu a navrhnou způsob vyřízení reklamace. Postupně svoje reklamace prezentují. Ostatní skupiny po každé prezentaci následně hodnotí vhodnost popsání vady. Oprávněnost a konkrétní postup při reklamování zboží viz metodika „Reklama(ce) Jak reklamovat zboží?“

 

AKTIVITA 6 (Reflexe – Na co si dát pozor) – 15 minut

Žáci navrhuji, resp. sdělují vlastní zkušenosti s nákupem na dálku. Návrhy zapisujeme na flipchart. Na závěr žáci opuntíkují důležitost jednotlivých zásad. Lektor na závěr shrne:

 

1. Pozor na podezřele nízkou cenu – využívejte cenové srovnávače.

2. Prověřte si e-shop, ve kterém nakupujete.

3. Ověřte dostupnost zboží – nechte si předem potvrdit, jak dlouho trvá jeho doručení.

4. Zkontrolujte poplatky – nízká cena zboží může znamenat vysoké poštovné a poplatek za dobírku.

5. Věnujte pozornost obchodním podmínkám – jsou srozumitelné, stručné, bez malých písmen a

skrytých odkazů?

6. Vyžadujte e-shop s možností kontroly zadaných údajů.

7. Pozor na souhlasné projevy během prodeje přes telefon.

8. Vyhněte se přijímání dárku „zdarma“. Většinou za ně hodně zaplatíme.

 

Užitečné odkazy:

https://www.dtest.cz/eshopy

www.dtest.cz/dop

https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/

www.skolaspotrebitele.cz

 

 


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.