Kam šlapeš?

Hlavní stránka / Pro učitele / Kam šlapeš?

20.1.2018

Cíl lekce: Žák chápe, že člověk svým chováním a spotřebou více či méně zatěžuje životní prostředí. Upřednostňuje takové vzorce chování, které jsou šetrnější.

Motto: Armstrongova stopa na Měsíci je známá. A co Tvoje stopy? Ekologická, vodní, uhlíková, …

Věková skupina: od 8. třídy ZŠ výše

Časový rámec: 2 vyučovací hodiny

 

METODICKÝ POSTUP

1. vyučovací hodina

AKTIVITA 1

(Evokace – Přistání na cizí planetě) – 20 minut

Žáci pracují ve skupinách po třech. Přistáli na cizí planetě. Podle čeho poznají, že je obydlená? Zapisují vše, co naznačuje nebo přímo ukazuje, že zde žije civilizace.

Na tabuli nebo flipchart vyznačíme alespoň 4 sektory (bydlení, přeprava, potrava, odpady), do kterých zapisujeme odpovědi žáků.

Hru můžeme hrát také lístečkovou metodou. Žáci jednotlivé příznaky píší na samolepicí lístečky, ty se pak seskupují podle témat, kterých může být více.

AKTIVITA 2

(Brainstorming) – 10 minut

Žáci se rozdělí do skupin podle témat a zapíší, jaké jsou jejich životní potřeby a návyky v jednotlivých (či dalších) tématech (např. spotřeba elektrické energie, elektronika apod.).

AKTIVITA 3

(Reflexe) – 10 minut

Žáci navrhnou, jak by mohli pozměnit svůj způsob života, aby se nesnížila jeho kvalita, ale aby se snížily dopady na životní prostředí.

Příklady:

  • Upřednostňovat místní výrobky a potraviny.
  • Některé potraviny si vypěstovat sám.
  • Pořizovat si věci proto, že je opravdu potřebuji, a ne proto, že je má někdo druhý (nepodléhat reklamě).
  • Upřednostňovat pěší chůzi nebo kolo před dopravou automobilem na krátké vzdálenosti.
  • Upřednostňovat hromadnou dopravu před automobilem, nebo využívat spolujízdu.
  • Tepelně izolovat byt či dům.
  • V místnostech udržovat přiměřenou teplotu (nepřetápět).
  • Používat úsporné spotřebiče (třídy A a vyšší).
  • Předcházet vzniku odpadů (opakovaným používáním nebo bez- nebo nízkoobalové nákupy).
  • Vzniklé odpady důsledně třídit.
  • Upřednostňovat výrobky šetrné k životnímu prostředí (výrobky s ekoznačkou).

AKTIVITA 4

(Závěrečný souhrn) – 5 minut

Svým způsobem života každý za sebou zanecháváme tzv. ekologickou stopu – zjednodušeně řečeno jsou to nároky, které máme, abychom žili svým způsobem života. Kapacita naší planety každému poskytuje přibližně 1,8 hektaru půdy, ale výpočty ukazují, že někteří lidé na Zemi mají ekologickou stopu i přes 10 hektarů. Pokud by každý obyvatel planety žil takovýmto způsobem života, potřebovali bychom šest zeměkoulí (celosvětový průměr je 2,7 ha, průměr v ČR je 5,8 ha). Ekologická stopa tak naznačuje, jak svojí spotřebou (např. elektřiny, paliva, plochy na skládku, vody apod.) zatěžujeme a někdy i zbytečně ničíme planetu.

2. vyučovací hodina

AKTIVITA 5

(Evokace – Opakování z minulé hodiny) – 5 minut

Zopakujeme, co je ekologická stopa z minulé hodiny. Zátěž planety naší spotřebou můžeme měřit i pomocí dalších „stop“.

AKTIVITA 6

(Jak se co vyrábí) – 15 minut

Žáci pracují ve skupinách po třech až čtyřech, seskupí se podle své oblíbené činnosti. Ke svému hobby zapíší, co vše je třeba vyrobit a dopravit apod., aby svůj koníček mohli provozovat. Můžeme použít zápis metodou mentální mapy. Jako příklad uvedeme fotbal. Abychom ho mohli provozovat, potřebujeme míč, kopačky, často i dres, dále hřiště, vyrobí se branky, postaví tribuny a šatny, dresy se perou, trávník zalévá, seče a shrabuje technikou, zábradlí se musí vyrobit, nainstalovat a natřít, fotbalisté se přepravují na zápasy atd. Připíší, jaké zdroje k tomu potřebují (elektřina, palivo, voda, suroviny apod.)

AKTIVITA 7

(Prezentace výsledků) – 15 minut

Jednotlivé skupiny svoje výsledky prezentují, vybraná témata zakreslíme jako mentální mapu na tabuli nebo flipchart. Speciálně vypíšeme zdroje. Které aktivity jsou nenáročné na spotřebu?

AKTIVITA 8

(Závěrečný souhrn) – 10 minut

Kromě ekologické stopy lze měřit naše zatěžování životního prostředí i jinými „stopami“.

Uhlíková stopa je množství vyprodukovaných skleníkových plynů ze všech aktivit, které provozujeme. Skleníkové plyny (nejvýznamnější je vodní pára, oxid uhličitý, metan a oxid dusný) se dají odvodit od množství spotřebované energie (například z množství spáleného benzínu či uhlí) a přepočítávají se na oxid uhličitý. Průměrná uhlíková stopa na obyvatele Země je 4,9 tun CO2, průměrný Čech vyprodukuje 11,8 t CO2.

Vodní stopa je celkové množství vody spotřebované na výrobu produktů a zajištění služeb pro obyvatele (vč. mytí a pití). Globální průměrná „vodní stopa“ je 1240 m3 na obyvatele a rok. Největší „vodní stopu“ mají průmysl, zemědělství a turismus, téměř celá polovina jde na výrobu energie. Na výrobu 1 kg hovězího masa je potřeba 15.500 l vody, na přípravu jednoho šálku kávy je zapotřebí 140 l vody
a na vypěstování 1 kg kukuřice je zapotřebí 900 l vody.

Upřednostňováním aktivit a výrobků s nízkou ekologickou, uhlíkovou či vodní stopou snižujeme zátěž naší planety.

Svoje „stopy“ si lze změřit pomocí příslušných kalkulaček na internetu.

 


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.