Nabídli Ti slevu „zadarmo“?

Hlavní stránka / Pro učitele / Nabídli Ti slevu „zadarmo“?

4.8.2017

Cíl lekce: Žák ví, že sleva není dárkem pro nakupujícího, ale marketingový nástroj vedoucí k vyššímu zisku obchodníka. Ví o existenci klamavé reklamy. Uvědomuje si svoje zákaznické preference a že se na ně obchodníci zaměřují.

Jak odhalit obchodnické triky.

Věková skupina: od 8. třídy ZŠ výše

Časový rámec: 1 vyučovací hodina

 

METODICKÝ POSTUP

AKTIVITA 1 (Evokace – Nákup se slevou) – 5 minut

Vyučující žáky vyzve, aby si vybavili, co si v poslední době koupili se slevou a jak velká byla sleva (v procentech). Sdělení žáků vyučující zapisuje na tabuli nebo flipchart. Pokud žák příliš nenakupuje, jistě si nějakou slevovou akci vybaví.

Informace na závěr aktivity: Ve velkých obchodech (prodejní plocha nad 400 m čtverečních) nakupuje se slevou polovina Čechů, v hypermarketech (nad 2500 m čtverečních) dokonce tři pětiny Čechů. Pouze desetina nakupuje bodle seznamu bez ohledu na výši slevy.

 

AKTIVITA 2 (Proč nakupujeme) – 15 minut

Na kartách je napsány důvody, proč nakupujeme a vysvětlení, proč tomu tak je. Úkolem skupiny je spárovat důvod a vysvětlení – obojí nahlas čteme.

Podklady pro karty – důvody nakupování.

Základní potřeby

Např. potraviny, nápoje, oblečení – nákup kvůli přežití.

Náhrada

Něco se rozbilo. Můžeme si to znovu vyrobit, ale nákup bude rychlejší a levnější.

Prestiž

Nákup věcí, kterými beze slov vyjadřujeme svoje společenské postavení. Zvyšujeme si tím sebevědomí.

Emocionální vazba

Někdy si kupujeme věci, kterými chceme nahradit něco, co nikdy nemůžeme mít.

Psychická podpora

Nakupování nás uklidňuje. Svět je hned milejší s novým párem bot.

Investice

Nakupujeme věci, které by se nám mohly hodit. Využíváme velkých sezonních slev.

Výhodná cena

Věc sice nepotřebujeme, ale nápis „mínus 70%“, ale slovo SLEVA na nás působí jako zaklínadlo.

Uznávaná značka

Záleží nám na značkách. Raději si koupíme brýle s malým logem známé značky za 2 tisíce, než ty samé bez loga za 100 Kč. Na některé značky také nedáme dopustit, patří jí naše srdce. Jako třeba Spartě.

Nutnost

Učebnice, bezpečnostní vázání na lyže, zimní boty, plavací kruh. Bez toho se neobejdeme.

Pro vytvoření dojmu

Některé věci používají k tomu, abychom přilákali pozornost druhého pohlaví. Proto si ženy kupují hezké oblečení, sexy šaty, rtěnky a parfémy. Muži zase luxusní auta, nejnovější technologie, elegantní sako.

Sounáležitost

Skauti mají společné šátky, golfisté trička Lacoste, Sparta modro-žluto-červené šály, teenageři energetické nápoje. Vyjadřujeme tím sounáležitost s nějakou komunitou – náboženskou, sportovní, etnickou či jinou.

Dárky

Někdo dárky nakupuje s radostí, pro někoho je to noční můra – Vánoce, Valentýn, Halloween, narozeniny... Pro obchodníky žně.

Závislost na nakupování

Shopaholismus (oniománie) je nemoc. Takový člověk navštěvuje obchody, aniž by věděl, co chce koupit a zda vůbec to, co kupuje, potřebuje. Vede k zadlužení a doma není k hnutí..

Strach

Proč si kupujeme opalovací krémy, chrániče, SUV auta? Chráníme se před spálením nebo zraněním. Strach je základní instinkt člověka.

Požitkářství

Požitkář si dopřává luxusní jídlo a sem tam i dovolenou, vždyť žijeme jen jednou.

 

Informace na závěr aktivity: Všechny uvedené důvody vycházejí ze dvou základních předpokladů – buďto řešíme problém nebo chceme dosáhnout určitého výsledku. Nákup věci nebo služby nám přináší nějaký užitek. Toto dobrý obchodník ví a slevou podnítí jeden či více z z výše uvedených důvodů. Naše důvody může poznat např. díky zákaznickým kartám, pomocí nichž o nás shromažďuje marketingové informace.

 

AKTIVITA 3 (Brainstorming – Proč?) – 10 minut

Žáci se zamyslí, co vede obchodníky k poskytnutí slevy. Nápady zapisujeme na tabuli nebo flipchart.

Např.:

- sleva přitahuje pozornost

- sleva vyvolá u zákazníka pocit, že ušetřil

- zboží brzy projde

- zboží bez slevy se neprodává dobře

- obchody se slevami přetahují o zákazníky

- lidé nakupující impulsivně kupují více zlevněné zboží

 

Informace na závěr aktivity:

Poskytnutou slevu (a tedy nižší zisk) musí obchodník kompenzovat mnohonásobně vyšší prodejností. Pokud má dostatek potencionálních zákazníků, ale nízkou prodejnost, zavede slevu. Proto ji nabízejí hlavně velké řetězce nebo zavedené značky. 2. Pozor na klamavou reklamu – vyvolá nebo je schopná vyvolat klamnou představu o nabízených výrobcích či službách. Obchodník třeba zamlčí nějakou důležitou informaci, někdy lže, zastrašuje, uvede cenu bez DPH, naúčtuje vyšší cenu, než je uvedeno u zboží v regále, obalem napodobuje kvalitnější zboží nebo pošle neobjednané zboží i s fakturou a vymáhá platbu.

 

AKTIVITA 4 (Reflexe – Co upřednostňuješ při nákupu potravin?) – 15 minut

Každý ze žáků vybere ze seznamu alespoň pět hledisek a seřadí je podle svých preferencí při nákupu. Čemu dáváš přednost při nákupu?

Kvalita, množství, složení, nižší jednotková cena, výše slevy nebo sleva samotná, značka, barevnost a nápaditost obalu, země původu, trvanlivost, zdravotní prospěšnost, recyklovatelnost obalu, velikost obalu odpovídající velkosti nebo množství výrobku, ohleduplnost k přírodě při výrobě, nenáročnost na zdroje, zboží na které jsem zvyklý, novinka, reklama v televizi, doporučení kamarádů, rodinné zvyklosti, závislost.

Máš nějakou další preferenci?

 

Matematická otázka na závěr: Víme, co konkrétně znamená, když nám obchodník nabízí desetiprocentní slevu?


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.