O osobních a rodinných financích

Hlavní stránka / Pro učitele / O osobních a rodinných financích

15.11.2021

Cíl lekce: Žák ví, že peníze jsou nedílnou součástí našeho celého života, a proto se s nimi musí každý člověk naučit zacházet. Žák ví, že je třeba finančně plánovat a mít finanční rezervy.

Věková skupina: od 5. třídy ZŠ výše

Časový rámec: cca 2 vyučovací hodiny


METODICKÝ POSTUP

AKTIVITA 1 (Evokace – Úvodní zamyšlení) – 15 minut

Zadání pro žáky: Zapište věc (mobil, halenku, turistické boty, ...) nebo službu (návštěva kina nebo aquaparku, projížďka na koni, dovolená u moře, ...) a uveďte, co všechno musíte podniknout a mít, abyste toho dosáhli. Společně na tabuli zapíšeme výsledky. U návštěvy kina např.: volný čas, auto na cestu do města, vhodné oblečení, peníze na vstupenku a na občerstvení. Dobrovolníci seznámí ostatní se svým řešením.

AKTIVITA 2 (Hádanka) – 5 minut

Na listu papíru dáme do čtveřic vytištěnou hádanku:

Jsme nejlepší přátelé v nouzi.

Zvládáme životní problémy, se kterými si nic jiného a nikdo jiný neporadí.

Podporujeme sebedůvěru, ctižádost a nezávislost.

Jsme nenahraditelé při dosahování velkých snů.

Dáváme pocit svobody a zajistíme Tvoji budoucnost.

Ničíme strach z finanční krize.

Když nás máš, jsi klidnější a spokojenější.

Pomohly jsme miliónům lidí, kvůli nám se zřekli mnoha věcí a lidí, hodně pro nás obětovali.

Zvyšujeme Tvůj vliv.

Umíme podporovat i ničit vztahy mezi lidmi, rodinami, státy.

Máme v moci, abys promarnil svůj život. Můžeme zničit i Tebe.

Známe Tě dobře. Poznej dobře i Ty nás!

Kdo jsme?

Společná věc, kterou bezpodmínečně potřebujeme pro splnění většiny našich tužeb, jsou peníze. Ale kde je vzít a jak s nimi zacházet, aby se nerozkutálely? Byl někdo, kdo ke splnění svých přání peníze nepotřebuje? Jak s nimi zacházet, abychom ovládali my je a ne ony nás?

AKTIVITA 3 (Výdaje – Blažkova metoda) – 15 minut

Otevřeme pomyslnou (nebo skutečnou) peněženku, která je prázdná. Kam se poděly všechny peníze, které tam na počátku měsíce byly a teď ke konci už tam žádné nejsou?

Žáci píší na papírky (cca 7 x 8 cm) konkrétní věci a služby, za které oni sami nebo v rodině zaplatili. Papírky dávají textem dolů na společnou hromádku, pokud někdo neví, může se podívat na již napsané papírky a inspirovat se. Není smyslem napsat totéž, ale dobrat se co nejširší palety výdajů.

AKTIVITA 4 (Třídění výdajů – Základní a zbytné) – 20 minut

Papírky náhodně rozdělíme na hromádky pro čtyřčlenné skupiny žáků, každá skupina má za úkol je tématicky roztřídit, např. jídlo, oblečení a obuv, elektřina-plyn-voda-telefon, pojištění, jednorázové (školní potřeby, auto, dovolená v Chorvatsku, kuchyňská linka, kniha). Společně dáme dohromady papírky tématicky stejné a nahradíme je jedním listem s názvem tématu.

Můžeme výdaje rozdělit do nějakých základních skupin? Např. základní (jídlo a provoz domácnosti, věci do školy) a zbytné (nová halenka, další dron apod.). Shodneme se všichni na tom, co je základní a co zbytné, nebo to máme každý jinak? Nebo můžeme výdaje rozdělit na osobní (jen moje) a rodinné (společné). Kupují mi rodiče některé věci, které si můžu zaplatit sám/sama? Nebo výdaje můžeme pojmout na pravidelný a jednorázový nákup.

Kolik to dělá za měsíc nebo za rok dohromady a po jednotlivých typech výdajů?

Na závěr položíme otázky. Liší se výdaje kluků a dívek? Nebo rodiny, která žije v domku, s rodinou z panelákového bytu? Z venkova nebo města? Utrácíme jen pro sebe, nebo také za dárky pro druhé? Objevilo se mezi výdaji také spoření? Jsi marnotratník, spořílek nebo dokonce křeček? Jsou věci nebo služby, které si za peníze nekoupíme? Koupím si za rok za stejné peníze stejnou věc nebo službu?

AKTIVITIA 5 (Rodinný a osobní rozpočet) – 15 minut

Které výdaje jsou pro rodinu nezbytné? Společně navrhneme jednotlivé nezbytné měsíční výdaje pro rodinu, kterou si předem nadefinujeme (např. čtyřčlenná rodina bydlí v rodinném domku na venkově).

Čtveřice se pokusí sestavit rodinný rozpočet na jeden měsíc, tedy odhadnou reálné nezbytné výdaje.

Porovnáme jednotlivé položky a celkovou sumu (např. v tabulce na flipchartu).

Na závěr položíme otázku, zda žáci také sami přispívají do společného rodinného rozpočtu nebo na nákup nějaké společné věci nebo služby (např. na dálniční známku, na dárek pro babičku).

AKTIVITA 6 (Brainstorming – Kde na to vzít?)  – 20 minut

Kde rodina nebo jednotlivec bere peníze? Společně hledáme finanční zdroje. Plat nebo mzda zaměstnaných rodičů (plat dostává zaměstnanec státu, obce nebo příspěvkových organizací, mzdu zaměstnanci soukromých zaměstnavatelů), zisk podnikatelů, úroky z vkladů, výnosy z cenných papírů, výhry v sázkách a loteriích (nad 18 let), z úspor, kapesné, podpora od rodičů a prarodičů, příležitostné brigády (nad 15 let), dárkové kupóny …

Závěr: V naší společnosti se bez peněz neobejdeme. Žijeme sice současností, ale finanční plán pro nás znamená stabilitu do budoucnosti. Pokud umíme zacházet s penězi, máme spokojenější život.

 


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.