To radši nečtu - o značení potravin

Hlavní stránka / Pro učitele / To radši nečtu - o značení potravin

10.11.2021

Cíl lekce: Žák ví, z jakých základních složek se skládá výživa, a zná jejich podíl. Žák ví, že při nákupu potraviny může zjistit její složení a výživové údaje a zná hologramy pro označování potravin.

Věková skupina: od 5. třídy ZŠ výše

Časový rámec: cca 2 vyučovací hodiny

METODICKÝ POSTUP

AKTIVITA 1 (Evokace – Hlasování nohama) – 10 minut

Kupuji jen to, co mi chutná.

Sleduji a ochutnávám novinky.

Složení mě nezajímá, hlavně že mi to chutná.

Doma navrhuji, co koupíme.

Doma připravuji společná jídla (oběd, večeři apod.).

Svačinu do školy si připravuji sám/sama.

Jídlo doma vždy dojídám.

Jídlo ve školní jídelně vždy dojídám.

 

AKTIVITA 2 (Výživové údaje – Fakta1) – 15 minut

Žáci vyhledají na oblíbeném potravinovém výrobku výživové údaje a zapíší je na list papíru. Např.

Tyčinka Fitness 23,5 g

- Energie: 332 kJ

- Tuky: 1,6 g

- Sacharidy:12g, z toho cukry 2,3 g

- Vláknina: 5,7 g

- Sůl: 1,7 g

 

AKTIVITA 3 (Puzzle – Fakta2) – 20 minut

Na papíry formátu A4 a tří různých barev napíšeme fakta (viz např. níže), rozstříháme je na přiměřeně velké části a zamícháme. Žáci ve skupinách složí jednotlivá fakta a výživová doporučení. Na závěr je přečtou a případně diskutují.

 

Voda je základ pro přežití organismu, její nedostatek vede ke smrti během několika dní.

Dítě na druhém stupni ZŠ potřebuje denně přibližně 60 ml vody na 1 kg hmotnosti.

Energetická potřeba se výrazně mění s věkem a životními okolnostmi (horečka, aktivita…).

Potřeba energie pro dítě 13 let: polovina na základní funkce organismu, desetina na růst, čtvrtina na pohyb.

Energetický příjem se více vztahuje k povrchu těla než k hmotnosti, závisí na růstu a výdeji.

Puberťák s hmotností 35 kg potřebuje cca 10.000 kJ denně (asi 330 kJ/kg na den).

Denní energetickou potřebu bychom měli pokrýt cca desetinou z bílkovin, polovinou ze sacharidů a třetinou z tuků

Z 1 g tuku získáme 33,5 kJ, z 1 g bílkovin nebo sacharidů 16,7 kJ.

Sacharidy jsou základním zdrojem energie.

Nejvýhodnější jsou bílkoviny z vaječného bílku a masa.

Poměr živočišných a rostlinných bílkovin má být ve stravě přibližně půl na půl.

Příjem soli nemá překročit 5 g denně.

Každý den aspoň 20 g vlákniny.

 

AKTIVITA 4 (Vážíme, měříme, počítáme – vláknina, voda, bílkoviny) – 20 minut

100 g jablka obsahuje přibližně 2,5 g vlákniny. Žáci ve skupinách zváží jablko a vypočítají množství vlákniny v jednom jablku. Dále vypočítají, kolik takových jablek stačí k dennímu pokrytí potřeby vlákniny (20 g).

Žáci vypočítají a odměří, jaké množství vody pokryje denní potřebu těla (60 ml vody na 1 kg hmotnosti).

Žáci vypočítají, kolik drůbežího masa pokryje jejich denní potřebu živočišných bílkovin (100 g masa obsahuje 23 g bílkovin).

Žáci vypočítají, kolik čočky pokryje jejich denní potřebu rostlinných bílkovin (100 g čočky obsahuje 26 g bílkovin).

 

AKTIVITA 5 (Diskuse – Kolik čeho jíme?)  – 25 minut

Žáci porovnají jednotlivé potraviny z aktivity 2, případně z relevantních zdrojích vyhledají výživové hodnoty běžných jídel, případně od vedení jídelny (pozvání do hodiny) zjistí, na základě čeho se tvoří jídelníček ŠJ, co je spotřební koš a zda produkce jídelny odpovídá výživovým doporučením.

 


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.