Zničím věc, protože chci novou?

Hlavní stránka / Pro učitele / Zničím věc, protože chci novou?

27.12.2017

Cíl lekce: Žák ví, že se některé věci dají používat opakovaně, že je pod vlivem reklamy i závisti, že by svoje chování měl mít co nejvíce pod kontrolou a že než něco nového koupí nebo něco starého vyhodí, měl by zvážit důsledky tohoto rozhodnutí.

Pomůcky: Kartičky formátu A7 (8 na A4), psací potřeby.

 

AKTIVITA 1 (Evokace – Moje tři nové věci):

Každý dostane tři kartičky a na každou z nich napíše novou věc, kterou v poslední době získal (koupil si ji, někdo mu ji koupil, dostal ji, …). Na druhou stranu napíše, jak by se změnil jeho život nebo co by udělal, kdyby tu věc ztratil. Diskutujeme, zda jsme věc vůbec potřebovali, resp. proč jsme ji potřebovali.

 

AKTIVITA 2 (Proč nakupujeme):

Formou brainstormingu děti vymýšlí, proč nakupujeme, proč potřebujeme nové věci. Nápady zapisujeme a podobné strukturujeme k sobě. Podle zralosti dětí jim můžeme představit nejdůležitější důvody, které lidé mají k nakupování (viz tabulka). Kartičky z Aktivity 1 společně třídíme podle jednotlivých důvodů nakupování.
 

Důvody nakupování

Základní potřeby

Např. potraviny, nápoje, oblečení – nákup kvůli přežití.

Náhrada

Něco se rozbilo. Můžeme si to znovu vyrobit, ale nákup bude rychlejší a levnější.

Prestiž

Nákup věcí, kterými beze slov vyjadřujeme svoje společenské postavení. Zvyšujeme si tím sebevědomí.

Citová vazba

Někdy si kupujeme věci, kterými chceme nahradit něco, co nikdy nemůžeme mít.

Duševní podpora

Nakupování nás uklidňuje. Svět je hned milejší s novým párem bot.

Investice

Nakupujeme věci, které by se nám mohly hodit. Využíváme velkých sezonních slev.

Výhodná cena

Věc sice nepotřebujeme, ale nápisy „mínus 70%“ nebo „SLEVA“ jsou zaklínadly.

Uznávaná značka

Záleží nám na značkách. Raději si koupíme brýle s malým logem známé značky za 2000, než ty samé bez loga za 100 Kč. Na některé značky také nedáme dopustit, patří jí naše srdce.

Nutnost

Učebnice, vázání na lyže, zimní boty, plavací kruh. Bez toho se neobejdeme.

Vytvoření dojmu

Některé věci používají k tomu, abychom přilákali pozornost druhého pohlaví. Proto si ženy kupují hezké oblečení, sexy šaty, rtěnky a parfémy. Muži zase luxusní auta, nejnovější technologie, elegantní sako.

Sounáležitost

Skauti mají společné šátky, golfisté trička Lacoste, Sparta modro-žluto-červené šály, teenageři energetické nápoje. Vyjadřujeme tím sounáležitost s nějakou komunitou – náboženskou, sportovní, etnickou či jinou.

Dárky

Někdo dárky nakupuje s radostí, pro někoho je to noční můra – Vánoce, Valentýn, Halloween, narozeniny, ...

Závislost

Shopaholismus (oniománie) je nemoc. Takový člověk navštěvuje obchody, aniž by věděl, co chce koupit a zda vůbec to, co kupuje, potřebuje.

Strach

Proč si kupujeme opalovací krémy, chrániče, velká auta? Chráníme se před spálením nebo zraněním. Strach je základní instinkt člověka.

Požitkářství

Požitkář si dopřává luxusní jídlo a sem tam i dovolenou. Vždyť žijeme jen jednou!

Závist

Chci to, protože to mají i ostatní.

Které důvody nakupování vycházejí z mojí vůle a které důvody mi nakupování vnucují? Do jaké míry mohu mít svoje nakupovací zvyky kontrolou?

 

AKTIVITA 3 (Reduce – reuse – recycle):

Opět použijeme karty z Aktivity 1. Co uděláme s věcí, když přestane sloužit své původnímu účelu? Úkolem dětí je vymyslet, k čemu dalšímu by se věc z kartičky dala využít. Nápady zapisujeme. Závěrem shrneme: Než něco koupím, promyslím, jestli to skutečně potřebuji (zásada reduce). Pak se zamyslím, co s tím udělám, až to doslouží (reuse). Když už to ničemu neslouží, půjde to zlikvidovat tak, aby to neškodilo? Upřednostňuji tedy materiály, které lze recyklovat.

 

AKTIVITA 4 (Pohybová aktivita – oblékání):

Žáci si stoupnou doprostřed volného prostoru. Podle zvolené odpovědi (ano – ne) se přemístí do jednoho ze dvou určených míst na okraji prostoru (ano je vždy na stejné straně).

Kupujeme oblečení v secondhandu.

Nosím oblečení po sourozencích nebo od známých.

Oblékám se výhradně podle módy.

Nikdy po nikom nenosím oblečení.

Nezáleží na tom, jak se oblékáme – důležitější je, jací jsme.

Oblečení, které mi už není, vyhazujeme do odpadu.

Oblečení, které mi už není, prodáme na bleším trhu.

Oblečení, které mi už není, darujeme charitě.

Oblečení, které mi už není, dáme známým, co mají děti menší než já.

Oblečení, které mi už není, spálíme.

 

AKTIVITA 5 (Já rodič – dramatizace):

Vytvoříme skupiny po třech až čtyřech. Zadání je pro všechny stejné. Dva z nich jsou rodiče, kteří se dovědí, že jejich díte (třetí) ničí svoje věci schválně, a jako důvod uvádí, že má rádo nové věci a ať mu tedy rodiče koupí věc novou. Vymyslete a zahrajte krátkou scénku, jak si s touto situací jako rodiče poradíte. Následně situaci s dětmi diskutujeme.

 

AKTIVITA 6 (Reflexe – komunitní kruh):

K závěrečné aktivitě opět použijeme kartičky z aktivity 1, ideálně každý svoje. Každý ke své věci na kartičce řekne, zda ji skutečně potřeboval a jestli půjde na konci svého zrecyklovat, nebo se bude muset vyhodit do směsného odpadu.

 


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.