Voda základ života

Hlavní stránka / Pro učitele / Voda základ života

8.1.2018

Cíl lekce: Žák zná spotřebu vody celé rodiny za týden. Zná postup výroby pitné vody a její dopravy ke spotřebiteli. Zná cenu vodného a stočného. Zná postupy vedoucí ke snížení osobní spotřeby pitné vody. Je si vědom nutnosti ochrany povrchových a podzemních zdrojů pitné vody.

Voda základ života: Kolik potřebuješ vody? Fakt to není jenom sprcha.

Časový rámec: 2 vyučovací hodiny

Věková skupina: od 8. třídy ZŠ výše

METODICKÝ POSTUP

1. vyučovací hodina

AKTIVITA 1 (Evokace) – 10 minut

Pomůcky pro každého žáka: penál, 10 papírů formátu A6 (čtvrtina A4)

Na lístky papíru rychle nakresli 10 značek, obrázků nebo symbolů, ze kterých je na první pohled poznat, že znamenají vodu.

Lístky tématicky roztřiďte.

AKTIVITA 2 (Domácí spotřeba vody) – 15 minut

Žáci pracují ve skupině po 3 žácích a vzájemně se inspirují, diskutují úlohu a radí si. Vyplní tabulku 1.

Pomůcky pro každého žáka: penál, 1 papír formátu A4 s předtištěnou tabulkou č. 1 na jedné straně, tab. 2 a 3 na druhé straně. (A4 s tabulkami 1-3 ke stažení, tabulka 1 pro pedagoga)

Vodné a stočné doplní podle tabulky 2. Žáci porovnají denní osobní spotřebu s průměrem v rámci ČR a světa podle přiložené tabulky 3.

AKTIVITA 3 (Pohybová aktivita) – 5 minut

Žáci si stoupnou doprostřed volného prostoru. Podle zvolené odpovědi se přemístí do jednoho ze dvou určených míst na okraji prostoru.

Co upřednostňuješ?

Letní koupání – rybník nebo bazén?

Pití – voda z kohoutu nebo sycená balená?

Mytí – vana nebo sprcha?

Praní – sám/sama nebo maminka?

Praní – v ruce nebo v pračce?

Když v létě prší – doma v suchu nebo venku na dešti?

Vaření vody – v hrnci nebo ve varné konvici?

Úklid – vysavač nebo kýbl s mopem?

AKTIVITA 4 (výroba pitné vody) – 10 minut

Pomůcky: Sada karet pro blokové schéma do každé skupiny, žáci pracují ve skupině po 6 žácích.

Kresby karet: Vodní nádrž, Odběrná věž, Srážení (koagulace síranem hlinitým, kyselina sírová), Filtrace, Snížení kyselosti (doalkalizace vápenným hydrátem), Ozonizace, Chlorování, Štolový přivaděč, Vodojem, Vodovod, Vodovodní kohoutek, Studna.

Žáci pomocí karet vytvoří schéma výroby a dodávky pitné vody do domácnosti.

AKTIVITA 5 (Reflexe) – 5 minut

Rozdělte se:

  • podle činnosti, kterou doma spotřebuješ nejvíc vody?
  • podle toho, zda jste nad nebo pod českým průměrem spotřeby

Zopakujte cestu vody z odběrné nádrže do vodovodního kohoutku.

Doplňková aktivita: Žáci doma najdou vodoměr a zapíší do školního sešitu datum a hodnotu na vodoměru. Stejný úkol splní za cca 8 týdnů a porovnají skutečnou spotřebu s vypočítanou. Pozn.: Domácnosti napojené na studnu vodoměr nemívají.

 

2. vyučovací hodina

AKTIVITA 6 (Evokace) – 10 minut

Komunitní kruh. Žáci si k ruce vezmou pití, které mají ve škole u sebe.

1. Každý postupně řekne, kolik pití si bere denně do školy a proč si právě toto zvolil.

2. Každý řekne, jak by řešil situaci, kdyby si pití zapomněl.

3. Podle nápadů navrhnou, jak by řešili pitný režim, kdyby ve škole ani doma netekla voda...

4. … a jak by řešili činnosti, kde je třeba voda, z minulé hodiny, kdyby nastal dlouhodobý výpadek.

5. Co může dlouhodobý výpadek dodávky pitné vody způsobit? (Viz tabulka 4. určená pro pedagoga.)

AKTIVITA 7 (Úspory pitné vody – doma i ve škole; Blažkova metoda) – 20 minut

Pomůcky: penál, vyplněný pracovní list z minulé hodiny, dostatek papírků formátu A6 (čtvrtina A4), malý stolek nebo prázdná židle uprostřed komunitního kruhu, podložka na psaní

Úvodní instrukce: I když nám z kohoutku stále teče pitná voda, nedostatek zdrojů vody je globální problém. Navrhněte, jak snížit svoji spotřebu pitné vody doma i ve škole, aniž bychom významně snížili dosavadní komfort svého života. Na papírek A6 napište vždy jeden nápad, jak snížit spotřebu, a odložte ho textem dolů na stolek uprostřed. Pokud nápady docházejí, můžete se inspirovat a podívat na nějaká navržená řešení na stolku, ale neopisujeme je.

Po ukončeni práce rozdělíme papírky na domácnost a školu a podle jednotlivých návrhů. Stejné nebo podobné návrhy dáváme do jedné skupiny.

(Pomůcka pro pedagoga: tabulka 5)

AKTIVITA 8 (Ohrožení a ochrana zdrojů pitné vody; skupinová práce) – 10 minut

Existují dva základní zdroje pitné vody – podpovrchová a povrchová – a je třeba je chránit před zničením nebo znečištěním.

Ve skupinách po třech žáci zapíší a na závěr po skupinách prezentují, co v současné době může ohrozit povrchové a podpovrchové zdroje vody.

(Pomůcka pro pedagoga: tabulka 6)

AKTIVITA 9 (Reflexe v komunitním kruhu) – 5 minut

Žáci shrnou možné postupy při úspoře spotřeby pitné vody a odvrácení hrozeb zdrojům pitné vody.

Doplňková aktivita k aktivitě 7 a 8:

  • Návazně v dalších předmětech (např. VV) mohou žáci na jednotlivá témata úspor a ohrožení a ochrany zdrojů pitné vody navrhnout nástěnku, poster, plakát, reklamu, …).
  • Žáci vyhledají význam pojmů pitná voda, šedá voda, provozní voda apod. a jejich výskyt v zákonech.

Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.